IRCT Condemns Ill Treatment of Former President

The IRCT has condemned the ill treatment of former Georgian President Mikheil Saakashvili after authorities in Tbilisi forcibly transferred the hunger-striking prisoner to a prison hospital where he faces threats to his life.

“We are deeply concerned about the escalated threat of torture faced by the former president,” said IRCT Secretary General Lisa Henry. “We call strongly for the authorities to respect and protect his basic human rights.”

Saakashvili ruled Georgia from 2004 to 2013 but was arrested last month after returning from exile in Ukraine to support the Georgian opposition ahead of local elections. He was convicted in absentia in 2018 of abusing his office and concealing evidence during his rule, charges he rejects as politically motivated, and has been on hunger strike for more than 40 days.  

In a statement, the Ombudsman’s Office said Public Defender Nino Lomjaria visited Saakashvili on 8 November and reported the former president had agreed to be transferred to a civil clinic, but that he was subsequently moved to the Gldani prison hospital against his will, a situation the Office said “grossly violates human rights” as Saakashvili is subject to serious threats and harassment by Gldani inmates.

"The Gldani prison facility houses criminal convicts, many of whom hold Saakashvili personally responsible for crackdown on criminal networks and mistreatment of prisoners during his tenure," wrote Georgia analyst Jelger Groeneveld on Twitter.

Saakashvili released a statement through his lawyer, saying that the transfer “aimed at killing” him. The guards “abused me verbally, punched me on the neck, dragged me on the ground by my hair,” he said.

The Public Defender's Office also criticised the adequacy of health care facilities at Gldani given that Saakashvili, 53, continues to be on hunger strike and reportedly refuses to receive proper medication or medical care. The prison service said at the weekend he had been eating jars of baby food and drinking juice. In a Facebook post, Saakashvili said he was not taking food but had received a few bottles of juice.

The Ombudsman said it had requested the State Inspector's Office to investigate the ill treatment and called on the Minister of Justice to transfer Saakashvili to an alternative medical facility.

Doctors had recommended weeks ago that Saakashvili be hospitalised as a precaution, and he was given a blood transfusion on 22 October.

"His condition was getting worse,” Nona Mamulashvili, a member of Saakashvili’s opposition party, told Reuters, confirming a report that he had taken confession in prison with a priest of the Orthodox Church.

Despite thousands of demonstrators rallying in support of Saakashvili in Tbilisi over recent weeks, Georgian President Salome Zourabichvili said Saakashvili could never be pardoned, and that she believed he had come back in order to destabilise Georgian politics.

სრულად

ჰააგის სასამართლოს დაზარალებულთა ნდობის ფონდმა 2008 წლის აგვისტოს ომის დაზარალებულებისთვის მხარდამჭერი მანდატის განხორციელება დაიწყო

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიცია მიესალმება ჰააგის სასამართლოს დაზარალებულთა ნდობის ფონდის დირექტორატის გადაწყვეტილებას, 2008 წლის აგვისტოს ომის დაზარალებულთა დასახმარებლად საქართველოში მხარდამჭერი მანდატის განხორციელება დაიწყოს.

აგვისტოს ომიდან 12 წლის შემდეგ დაზარალებულებს განსახლების ადგილებში და ადმინისტრაციული საზღვრის მიმდებარედ გაუსაძლის სოციალურ-ეკონომიკურ მდგომარეობაში უწევთ ცხოვრება ამ კუთხით აღსანიშნავია მძიმე საყოფაცხოვრებო პირობები, დასაქმების შესაძლებლობების არარსებობა, სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობის წამოწყების შეუძლებლობა, სამედიცინო სერვისების უქონლობა, საარსებო წყაროების და განათლების ხელმისაწვდომობის ნაკლებობა. COVID-19-ის პანდემიამ დაზარალებულთა ისედაც მძიმე მდგომარეობა კიდევ უფრო გაამწვავა. გაუარესებული პირობები კი ხელს უწყობს 2008 წლის აგვისტოს ომის დროს მიღებული ტრავმის გაცოცხლებას. საქართველოს კოალიციის მიერ გამოცემული ანგარიში „10 წელი აგვისტოს ომიდან – დაზარალებულთა მდგომარეობა საქართველოში“ დეტალურად აღწერს იმ პრობლემებს, რასაც დაზარალებულები ყოველდღიურ ცხოვრებაში აწყდებიან.

ანგარიშის საფუძველზე გამოვლენილი პრობლემების ადვოკატირების მიზნით, საქართველოს კოალიციამ არაერთი შეხვედრა გამართა დაზარალებულთა ნდობის ფონდთან. შედეგად, დაზარალებულთა ნდობის ფონდმა აგვისტოს ომის დაზარალებულთა  მდგომარეობის შეფასება დაიწყო. შეფასება მიზნად ისახავდა იმ საკითხების  გამოვლენას, თუ რა ზიანი მიადგათ პირებს აგვისტოს ომის შედეგად და რა გავლენა ჰქონდა აღნიშნულს მსხვერპლთა ამჟამინდელ მდგომარეობაზე. ამ პერიოდში საქართველოს კოალიცია აქტიურად თანამშრომლობდა ნდობის ფონდთან და დაზარალებულთა მდგომარეობის სათანადო შეფასებისთვის არაერთი ინფორმაცია მიაწოდა ფონდს.

დაზარალებულთა ნდობის ფონდმა გადაწყვეტილება საქართველოში მხარდამჭერი მანდატის დაწყების შესახებ, შეფასების დასრულების შემდეგ, 2020 წლის 10 ნოემბერს მიიღო. აღნიშნული ინფორმაცია ფართე საზოგადოებისთვის 2020 წლის 1 დეკემბერს გახდა ცნობილი. ნდობის ფონდის მიერ გავრცელებული ინფორმაციით, პროგრამა განკუთვნილია 2008 წლის ომის დაზარალებულებისთვის, რომლებიც დევნილთა დასახლებებში და გამყოფი ხაზის ორივე მხარეს ცხოვრობენ. პროგრამა მოიცავს რამდენიმე სახის დახმარებას, მათ შორის, სამედიცინო მკურნალობას, ფსიქოლოგიურ რეაბილიტაციას და მატერიალურ მხარდაჭერას საარსებო მდგომარეობის გაუმჯობესებისთვის. აღნიშნული პროგრამა ამ ეტაპზე 3 წლის განმავლობაში განხორციელდება. ნდობის ფონდის განმარტებით, პროგრამის შესახებ დამატებითი დეტალური ინფორმაცია საქართველოს მთავრობასთან, სამოქალაქო საზოგადოებასა და აგვისტოს ომის დროს დაზარალებულებთან შემდგომი კონსულტაციების შემდეგ გამოქვეყნდება.

საქართველოს კოალიცია მიესალმება დაზარალებულთა ნდობის ფონდის გადაწყვეტილებას და მიიჩნევს, რომ აღნიშნულ სიტუაციაში, ფონდის მიერ კონკრეტული მხარდამჭერი პროგრამების განხორციელების დაწყება არსებითი მნიშვნელობისაა დაზარალებულებისთვის მათი არსებული ყოფის შესამსუბუქებლად.

საქართველოს კოალიცია, თავის მხრივ, გამოთქვამს მზადყოფნას, გააგრძელოს აქტიური თანამშრომლობა დაზარალებულთა ნდობის ფონდთან და ხელი შეუწყოს მხარდამჭერი მანდატის დროულ და ეფექტიან განხორციელებას.

 

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიციის წევრი ორგანიზაციები:

საქართველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაცია (GYLA)

ადამიანის უფლებათა ცენტრი (HRC)

უფლებები საქართველო

წამების მსხვერპლთა ფსიქო-სოციალური და სამედიცინო რეაბილიტაციის საქართველოს ცენტრი (GCRT)

საერთაშორისო სამართლიანობა (Justice International)

 

სრულად

12 წელი აგვისტოს ომიდან და ომის მძიმე შედეგები

2008 წლის რუსეთ-საქართველოსაგვისტოს ომიდან 12 წელი გავიდა. აგვისტოს ომმა უმძიმესი შედეგები მოუტანა საქართველოს, რომელიც რუსეთის აგრესიის და მცოცავი ოკუპაციის შედეგად დღემდე გრძელდება.

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიცია მხარდაჭერას უცხადებს აგვისტოს ომის დროს და შემდგომ პერიოდში მომხდარი ადამიანის უფლებათა მძიმე დარღვევების მსხვერპლებს და გამოხატავს სოლიდარობას მათ მიმართ.

2008 წლის აგვისტოს ომს ასეულობით ადამიანი ემსხვერპლა, არაერთი მშვიდობიანი მოქალაქე დაზარალდა და შეილახა მათი ფუნდამენტური უფლებები. ომის დროს ადგილი ჰქონდა ადამიანის უფლებათა და თავისუფლებათა სერიოზულ და მასობრივ დარღვევებს, მათ შორის, ეთნიკურ წმენდას, სამოქალაქო მშვიდობიანი მოსახლეობის განზრახ მკვლელობის, გაუჩინარების, ქონების მასობრივი განადგურების, იძულებითი გადაადგილების, სამოქალაქო მოსახლეობაზე თავდასხმის, თავისუფლების უკანონო აღკვეთის, წამებისა და არაადამიანური მოპყრობის ფაქტებს.

სამწუხაროდ, საქართველოს მოქალაქეთა უფლებების ხელყოფის ფაქტები 2008 წლის აგვისტოს ომის შემდეგაც მასობრივად გაგრძელდა. ომის შემდეგ რუსეთის ხელისუფლების წარმომადგენლებმა სამხრეთ ოსეთის/ცხინვალის რეგიონის და აფხაზეთის დეფაქტო წარმომადგენლებთან ერთად აქტიურად დაიწყეს ე.წ. ბორდერიზაციის პროცესი, რასაც შედეგად საქართველოს კონტროლირებად ტერიტორიაზე მცხოვრები მოსახლეობის უფლებების ხელყოფა ახლავს.

ბორდერიზაციის პარალელურად საოკუპაციო ზოლის მიმდებარედ ადამიანთა უკანონო და თვითნებური დაკავებების მანკიერი პრაქტიკა დაიწყო. ყოველწლიურად ასობით საქართველოს მოქალაქე ხდებაგატაცების მსხვერპლი, მათშორისქალებიდაბავშვები. შედეგად გამყოფი ხაზის მიმდებარე სოფლებში ადამიანებს ყოველდღიურად შიშში უწევთ ცხოვრება და მათი უსაფრთხოება და კეთილდღეობა საფრთხის ქვეშაა. არსებულ მდგომარეობას ამწვავებს მოსახლეობას შორის ინფორმაციის ნაკლებობა იმის შესახებ, თუ სად გადის ე.წ. ადმინისტრაციული საზღვარი. უმეტეს შემთხვევაში, გატაცებულებს ადმინისტრაციული წესით აკავებენ და გარკვეული თანხის სანაცვლოდ ათავისუფლებენ. თუმცა, ბოლო წლებში გახშირდა სისხლის სამართლებრივი წესით დაკავების შემთხვევებიც, რა დროსაც დაკავებულები წლების განმავლობაში რჩებიან ტყვეობაში.  ე.წ. ადმინისტრაციულ საზღვარზე უკანონო დაკავებების მანკიერი პრაქტიკის პარალელურად ვხვდებით ადამიანის უფლებათა მძიმე დარღვევების შემთხვევებსაც, როგორიცაა სიცოცხლის უფლების ხელყოფა ან/და სხეულის დაზიანებების შემთხვევები.

გადაადგილების თავისუფლების შეზღუდვამ და ბორდერიზაციამ მძიმე შედეგები მოიტანა ოკუპირებულ ტერიტორიაზე მცხოვრები პირებისთვისაც უფლებრივი, ჰუმანიტარული და სოციალური თვალსაზრისით. ვითარება განსაკუთრებით გამწვავდა 2019 წლის სექტემბრიდან, როდესაცცხინვალის რეგიონის/სამხრეთ ოსეთის დე-ფაქტო ხელისუფლებამ ერთადერთი გამშვები პუნქტი თვითნებურად ჩაკეტა. შედეგად, ოკუპირებულ ტერიტორიაზე მცხოვრებმა ადგილობრივებმა დაკარგეს საქართველოს კონტროლირებად ტერიტორიაზე გადმოსვლის და სხვადასხვა სოციალურ და ჯანდაცვის სერვისებზე ხელმისაწვდომობის შესაძლებლობა. მძიმე უფლებრივი მდგომარეობა და არსებული ჰუმანიტარული კრიზისინათლად წარმოაჩინა არასათანადო სამედიცინო დახმარების გამო ოკუპირებულ ტერიტორიაზე მცხოვრებ პირთა გარდაცვალების ფაქტებმაც.

გარდა ამისა, აგვისტოს ომიდან 12 წლის შემდეგაც პრობლემურია დევნილთა სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობა როგორც იძულებით გადაადგილებულ პირთა დასახლებებში, ასევე ე.წ. ადმინისტრაციული საზღვრის მიმდებარე სოფლებში. გაუსაძლისი საყოფაცხოვრებო პირობების მიუხედავად სახელმწიფოს მიერ შეთავაზებული სერვისები მათ პირობებს არსებითად ვერ აუმჯობესებს.

ოკუპირებულ და მის მიმდებარე ტერიტორიებზე არსებული მძიმე მდგომარეობის ფონზე განსაკუთრებით პრობლემურია საქართველოს ხელისუფლების წარმომადგენლების მხრიდან დაწესებული შეზღუდვები, რომლითაც მედიის წარმომადგენლებს, ოპოზიციურ პარტიებსა და არასამთავრობო ორგანიზაციებს არ ეძლევათოკუპირებული ცხინვალის რეგიონის /სამხრეთ ოსეთის მიმდებარე სოფლებში გადაადგილების და შესვლის უფლება. სახელმწიფოს მხრიდან დაწესებული შეზღუდვები ვერც უსაფრთხოების მიზნებიდან გამომდინარე არის გამართლებული განსაკუთრებით იმის გათვალისწინებით, რომ საქართველოს კონტროლირებად სოფლებში ასობით მაცხოვრებელი აგრძელებს ცხოვრებას.

ოკუპირებულ და მის მიმდებარე ტერიტორიებზე არსებულ მდგომარეობას ამწვავებს ის ფაქტიც, რომ დღემდე აგვისტოს ომის დროს და შემდგომ პერიოდში მომხდარ დანაშაულებზე არ ჩატარებულა ეფექტიანი გამოძიება და არ დამდგარა შესაბამის პირთა პასუხისმგებლობა ეროვნულ დონეზე. სიტუაციის სიმძიმეს ხელს უწყობს ოკუპირებულ რეგიონებში ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო მონიტორინგის მექანიზმების არარსებობა და სისუსტე ისევე როგორც კონფლიქტის ტრანსფორმაციის და კონფლიქტის რეგიონებში მცხოვრები ადამიანების უფლებების და კეთილდღეობის დაცვის კუთხით საქართველოს არაეფექტიანი  პოლიტიკა.

ამ პირობებში განსაკუთრებული მნიშვნელობა ენიჭება საერთაშორისო დონეზე მიმდინარე პროცესებს, მათ შორის, სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოს პროკურორის ოფისის მიერ გამოძიების დროულ წარმოებას, რომელიც ომის დროს მომხდარ დანაშაულებს 2016 წლიდან იძიებს. ეფექტიანმა გამოძიებამ შესაძლოა პრევენციული ეფექტი იქონიოს მიმდინარე დარღვევებზე. თავის მხრივ, მნიშვნელოვანია საქართველოს ხელისუფლებამ და საერთაშორისო ორგანიზაციებმა გააგრძელონ აქტიური მუშაობა არსებული მდგომარეობის გასაუმჯობესებლად.

ყოველივე ზემოთ აღნიშნულიდან გამომდინარე, მოვუწოდებთ:

საქართველოს ხელისუფლებას:

  • გამოიყენოს ყველა შესაძლო მექანიზმი რუსეთის ფედერაციის მიერ საქართველოს ტერიტორიის ოკუპაციის დასრულების და ოკუპირებულ და მის მიმდებარე ტერიტორიაზე მცხოვრებ პირთა უფლებების ხელყოფის შესაჩერებლად;
  • გააძლიეროს შერიგებისა და დიალოგის გზით კონფლიქტის მოგვარება და შეიმუშაოს მკაფიო პოლიტიკა, რომელიც მიმართული იქნება კონფლიქტების ტრანსფორმაციის, ადამიანის უფლებების და კეთილდღეობის დაცვისკენ;
  • გააუქმოს საოკუპაციო ხაზთან და მის მიმდებარე სოფლებში მედიის, სამოქალაქო საზოგადოებისა და პოლიტიკოსების დაშვების ბლანკეტური აკრძალვა და შეიმუშავოს ობიექტურ კრიტერიუმებზე დაფუძნებული მიდგომები;
  • გააძლიეროს ძალისხმევა იძულებით გადაადგილებულ პირთა სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის გაუმჯობესებისა და მათი ინტეგრაციის უზრუნველსაყოფად;

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოს:

  • უზრუნველყოს 2008 წლის აგვისტოს ომის დროს მომხდარი ომის და კაცობრიობის წინააღმდეგ მიმართულ შესაძლო დანაშაულებზე მიმდინარე გამოძიების გონივრულ ვადაში დასრულება და დაკავების ორდერების გამოცემა მაღალი თანამდებობის პირების მიმართ, რომლებიც ყველაზე მეტად არიან პასუხისმგებელი ჩადენილ დანაშაულებში.

რუსეთის ფედერაციას, როგორც ცხინვალის რეგიონის/სამხრეთ ოსეთის და აფხაზეთის ტერიტორიებზე ეფექტიანი კონტროლის განმახორციელებელ სახელმწიფოს:

  • შეწყვიტოს ოკუპირებულ და მის მიმდებარე ტერიტორიებზე ადამიანთა უფლებების მასობრივი დარღვევები, საქართველოს ტერიტორიის ოკუპაცია და პატივი სცეს საქართველოს სუვერენიტეტსა და ტერიტორიულ მთლიანობას;

საერთაშორისო ორგანიზაციებსა და საზოგადოებას:

  • გაააქტიურონ ძალისხმევა აფხაზეთსა და სამხრეთ ოსეთში უფლებების მასობრივი დარღვევის წინააღმდეგ საბრძოლველად და ოკუპირებულ ტერიტორიებზე მათი წარმომადგენლობის სადამკვირვებლო საქმიანობის განსახორციელებლად.

 

 

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიციის წევრი ორგანიზაციები:

 

საქართველოს ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაცია (GYLA)

ადამიანის უფლებათა ცენტრი (HRC)

საერთაშორისო სამართლიანობა (Justice International)

წამების მსხვერპლთა ფსიქო-სოციალური და სამედიცინო რეაბილიტაციის საქართველოს ცენტრი (GCRT)

უფლებები საქართველო

კონფლიქტებისა და მოლაპარაკებების საერთაშორისო კვლევითი ცენტრი

სრულად

GCRT -ის განცხადება "მთავარ არხზე" გასული სიუჟეტის შესახებ

წამების მსხვერპლთა ფსიქოსოციალური და სამედიცინო რეაბილიტაციის ცენტრი - GCRT შეშფოთებას გამოთქვამს "მთავარი არხის" ეთერით გავრცელებული სიუჟეტის  გამო,  რომელიც არასრულწლოვანი, 6-დან 16 წლამდე ასაკის ბავშვების პორნო-ტრეფიკინგს შეეხებოდა. კატეგორიულად მიუღებელია მასობრივი ინფორმაციის საშუალებით ბავშვების შიშველი, ეროტიკული შინაარსის ფოტო და ვიდეომასალის გავრცელება, იმის მიუხედავად,  დაფარულია თუ არა  მათი სახეები. ეს ქმედება ეწინააღმდეგება ბავშვთა სექსუალური ექსპლუატაციისა და სექსუალური ძალადობისაგან დაცვის ევროპის საბჭოს კონვენციას. ბავშვების სახეების დამალვა თავიდან ვერ აგვაცილებს მათი იდენტიფიცირების რისკს იმ ადამიანების მხრიდან, რომლებიც პირადად იცნობენ ამ პროცესში ჩართულ არასრულწლოვნებს. გარდა ამისა, მაღალია რეტრავმატიზაციის რისკი - არავინ იცის რა სიძლიერის განცდებს გამოიწვევს ამ მასალის ნახვა  მოზარდებში, რომლებმაც საკუთარ თავზე გამოსცადეს  ძალადობა. გასათვალისწინებელია ისიც, რომ ამ კადრების ტელევიზიით ტირაჟირებით,  ინტერნეტში პრაქტიკულად სამუდამოდ ვტოვებთ ბავშვების ფოტო და ვიდეომასალას, რომელთა ნახვასაც მსხვერპლები წლების მერეც შეძლებენ.

მედია ვალდებულია, მსგავსი თემების გაშუქებისას ამოვიდეს ბავშვის საუკეთესო ინტერესებიდან და არ დაარღვიოს ეთიკური სტანდარტი - „არ ავნო“.

GCRT მოუწოდებს შემდეგ სახელმწიფო სტრუქტურებს: შინაგან საქმეთა სამინისტროს, გენერალურ პროკურატურას, სახელმწიფო ინსპექტორის სამსახურს, სოციალური მომსახურების სააგენტოს, დაუყონებლივ მიიღონ ზომები, რათა ერთი მხრივ შეწყდეს ონლაინ საძიებო პლატფორმების საშუალებით ბავშვთა პორნოგრაფიული მასალის გავრცელება, ხოლო მეორე მხრივ გატარდეს ღონისძიებები ამ პროცესში ჩართული მოზარდების ფსიქოსოციალური რეაბილიტაციისათვის.

ასევე, მოვუწოდებთ ტელეკომპანია "მთავარს", დაუყონებლივ აიღოს ვიდეო გავრცელების ყველა პლატფორმიდან და ტელევიზიის ხელმძღვანელობამ სამომავლოდ განსაკუთრებული ყურადღება მიაქციოს ამ საკითხთან დაკავშირებულ გადაცემებს და სიუჟეტებს, რადგან ხელი არ შეუწყოს მძიმე ტრავმული გამოცდილებით მიღებული ემოციური მდგომარეობის ფატალურად გართულებას.

 

სრულად

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიცია ჰააგის სასამართლოში წარსადგენი მოსამართლეობის კანდიდატის შესარჩევ პროცესს აკრიტიკებს

სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიციის წევრი ორგანიზაციები სისხლის სამართლის საერთაშორისო (ჰააგის) სასამართლოში ასარჩევად საქართველოდან წარსადგენი მოსამართლეობის კანდიდატის შერჩევასთან დაკავშირებით დამტკიცებულ წესს ეხმიანებიან და მოუწოდებენ საქართველოს მთავრობას,  მეტი პასუხისმგებლობით მოეკიდოს აღნიშნულ საკითხს.

მიმდინარე წლის 30 იანვარს, საქართველოს მთავრობამ დაამტკიცა სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოში ასარჩევად საქართველოდან წარსადგენი მოსამართლეობის კანდიდატის შერჩევის წესი.

აღნიშნული წესის მიხედვით, სსიპ იუსტიციის სასწავლო ცენტრი აწარმოებს საკონკურსო განაცხადების პირველად შერჩევას და პროფესიული ტესტირების ადმინისტრირებას, რომლის შედეგებსაც შეაფასებს სპეციალური კონსულტანტი (ან კონსულტანტები).

ტესტირებაში საუკეთესო შედეგების მქონე 5 კანდიდატი წარედგინება საქართველოს მთავრობას, რომელიც მათგან შეარჩევს ორს. აღნიშნულ ორ კანდიდატს მთავრობა შესაფასებლად წარუდგენს საქართველოს პარლამენტს, რომელიც კანდიდატებს მოუსმენს და კენჭს უყრის საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს წევრის არჩევისთვის დადგენილი მოსმენისა და კენჭისყრის პროცედურით. იმ შემთხვევაში, თუ მთავრობის ან პარლამენტის მიერ კანდიდატები არ იქნება მოწონებული/დამტკიცებული, სსიპ იუსტიციის სასწავლო ცენტრი თავიდან დაიწყებს კანდიდატთა შერჩევის პროცესს.

სსიპ იუსტიციის სასწავლო ცენტრმა წესის მიღებიდან რამდენიმე დღეში გამოაქვეყნა საკონკურსო პირობები და 10-დღიანი ვადა დაუწესა დაინტერესებულ პირებს საბუთების წარსადგენად.

ვინაიდან საქართველოს ამ დრომდე არ ჰყოლია ჰააგის სასამართლოში მოსამართლე და, მეორე მხრივ, ჰააგის სასამართლოს პროკურორის ოფისის მიერ საქართველოს სიტუაციაზე 4 წელია, რაც მიმდინარეობს გამოძიება, დიდია საზოგადოების მხრიდან ინტერესი.

სამწუხაროა, რომ საზოგადოების მხრიდან არსებული ინტერესისა და საქართველოს კოალიციის მიერ გამოთქმული მზადყოფნის მიუხედავად, მთავრობის მიერ დამტკიცებული შერჩევის წესი შემუშავდა სფეროში მომუშავე ორგანიზაციებისა და ექსპერტების ჩართულობის გარეშე. უფრო მეტიც, წარმოდგენილი ახალი წესით, არასამთავრობო ორგანიზაციების როლი და მათი ჩართულობა მოსამართლეთა შერჩევის პროცესის სხვა ეტაპზეც არ არის გათვალისწინებული.

ჩვენ, სისხლის სამართლის საერთაშორისო სასამართლოსთვის საქართველოს კოალიციის წევრი ორგანიზაციები მივიჩნევთ, რომ აღნიშნული შერჩევის წესი ვერ უზრუნველყოფს სასამართლოში ნომინირების ღია, გამჭვირვალე და სამართლიან პროცესს. სამოქალაქო და საზოგადოებრივი ჯგუფების ჩართულობის გარეშე, პროცესის ასეთ დაჩქარებულ ვადებში წარმართვა იწვევს მის მიმართ უნდობლობას და ამცირებს კვალიფიციური კანდიდატების საყოველთაო მონაწილეობისა და სამართლიანი არჩევის შესაძლებლობას.

იმავდროულად, აღნიშნული წესით კანდიდატის შერჩევა არ ხდება მაღალი საზოგადოებრივი ნდობით აღჭურვილი დამოუკიდებელი ორგანოს მიერ, რომელიც გააერთიანებდა სასამართლოს, იურიდიული წრეებისა და სამოქალაქო საზოგადოების წარმომადგენლებს. გენდერულად დაბალანსებული, შესაბამისი გამოცდილების მქონე, მრავალფეროვანი წევრებით დაკომპლექტებული დამოუკიდებელი ორგანოს ნაცვლად, სსიპ იუსტიციის სასწავლო ცენტრი ერთპიროვნულად, მხოლოდ მოწვეული კონსულტანტის/კონსულტანტების ჩართულობით, სამოქალაქო საზოგადოების ჩართულობისა და დამკვირვებელთა გარეშე აწარმოებს კანდიდატების გადარჩევას და პირველად შერჩევა-შეფასებას ბუნდოვანი პროცედურებით. შემდგომ ეტაპზე კი, საქართველოს მთავრობას ექსკლუზიური უფლებამოსილება გააჩნია, აირჩიოს პარლამენტისთვის წარსადგენი 2 კანდიდატი, რაც პოლიტიზირებულს ხდის პროცესს და ამცირებს მაღალკვალიფიციური დამოუკიდებელი კანდიდატების პროცესში მონაწილეობის შანსებს.

ცხადია, რომ წარმოდგენილი წესი ვერ უზრუნველყოფს დამსახურებაზე დაფუძნებული პროცედურებით ჰააგის სასამართლოში დამოუკიდებელი კანდიდატის ნომინირებას და საბოლოო ჯამში, დამტკიცებული შერჩევის წესი და პროცედურები რისკს უქმნის საქართველოდან ჰააგის სასამართლოში ნომინირებული კანდიდატის წარმატებით არჩევას ისევე, როგორც არჩეული კანდიდატის დამოუკიდებლობას და საქმიანობას.

შესაბამისად, მივმართავთ პრემიერ-მინისტრს და იუსტიციის სამინისტროს:

  • გამოიჩინოს მეტი პასუხისმგებლობა ჰააგის სასამართლოში წარსადგენი მოსამართლეობის კანდიდატის შერჩევის პროცესთან დაკავშირებით;
  • საქართველოს კოალიციის მოსაზრებების გათვალისწინებით და საზოგადოების, მათ შორის სფეროში მომუშავე არასამთავრობო ორგანიზაციების ფართო ჩართულობით მიიღოს ახალი პროცედურები, რომლებიც უზრუნველყოფს კანდიდატის შერჩევის ღია, გამჭვირვალე და სამართლიან პროცესს და დამოუკიდებელი, მიუკერძოებელი და მაღალკვალიფიციური კანდიდატის ნომინირებას;

 

 

სრულად